Zeilwedstrijden

Watersportvereniging Sint-Annaland organiseert diverse zeilwedstrijden voor zowel beginners als gevorderden, leden en soms voor niet-leden. Kortom, iedereen kan meedoen.

Wedstrijden

In en rond de haven worden het hele jaarrond wedstrijden georganiseerd. Een grote groep enthousiaste leden is actief om ieder jaar een zo gevarieerd mogelijk programma te presenteren. Check altijd van tevoren of de wedstrijden doorgaan en wat de wedstrijdbepalingen zijn.

Klik hier voor de evenementenagenda en om in te schrijven.

Woensdagavondwedstrijden

Op 15 mei starten de woensdagavondwedstrijden. Zeven weken lang varen we iedere woensdagavond een wedstrijd. De deelnemers starten op berekende tijd. We varen tot het 21.30 uur is. Vaar je om 21.30 uur op kop, dan ben je de winnaar van de avond. De resultaten van je vijf beste wedstrijden tellen mee voor het klassement en wie daarin het hoogst eindigt, is de trotse winnaar van de felbegeerde wednesdayeveningmidsummernightcup. De laatste wedstrijd met prijsuitreiking is op woensdag 26 juni. Voorafgaand aan iedere wedstrijd kun je in het clubhuis tegen een sympathiek prijsje terecht voor een woensdagavondmenu. Na afloop praten we na in de Buutengaets met een drankje en een hapje. Het inschrijfgeld is eenmalig € 15, of je nu één of zeven wedstrijden meevaart. We gebruiken het inschrijfgeld voor de hapjes na afloop. Wil je graag meevaren, maar kun je geen boot of bemanning regelen, mail dan naar eicliez.[antispam].@wsv-sint-annaland.nl. Wij zorgen er dan voor dat je op een gezellige boot wordt ingedeeld.

8-Uren van de Oosterschelde

De 8-Uren van de Oosterschelde is een spannende, sportieve en op strategie gerichte zeilwedstrijd op de Oosterschelde. In 2024 is de 8 Uren van de Oosterschelde op zaterdag 21 september. Je zet zelf je route uit. Het doel is om in 8 uur zoveel mogelijk mijlen af te leggen. De finish is voor de haven van Sint-Annaland. Een uitdaging voor zowel de ervaren wedstrijdzeilers als de toerzeilers. Je start om 10:00 uur op één van de vier startplaatsen (Bergse Diepsluis, Zandkreek, De Val of Sint-Annaland) en je kiest zelf een baan uit de voorgeschreven rakken.

30-mijls Oosterschelde

Ook in 2022 is er een 30-mijls baan op de Oosterschelde. Het is een  bestaand concept dat al een tijdje aan populariteit wint. Het is een wedstrijd/prestatietocht op de Oosterschelde op een door de deelnemer gekozen moment en met een zelf te bepalen start-en  finishlocatie. De start en finish van de baan zijn op vijf punten mogelijk. Een aantal vaste boeien vormt een rondje (links- of rechtsom), dat je moet afleggen met een zo hoog mogelijke gemiddelde snelheid. Het is rekenen om onder ideale omstandigheden te varen. De kans dat er een altijd een kruisrak in zit en dat de stroom niet mee loopt is nagenoeg 100%. Het is een hele puzzel om de meest gunstige condities uit te rekenen, met als hoogtepunt een plekje in de hall of fame van het klassement en eeuwige roem in de Zeeuwse delta.
Meer informatie kun je vinden in de Havengids.

De finishtijd is 18:00 uur in Sint-Annaland voor ons Clubhuis Buutengaets. Te vroeg finishen betekent een gemiste kans om meer mijlen te varen, te laat finishen daarentegen kost straftijd! Winnaar is het jacht dat in zijn klasse de hoogst gemiddelde snelheid (= gevaren afstand/berekende tijd) heeft behaald, gecorrigeerd op rating. Er wordt gevaren in de klassen: ORC voor gemeten jachten, toer met spi, toer zonder spi en duo handed. Bij voldoende deelname ook nog OGA (old gaffers association) en multihull. Dit geeft de mogelijkheid om op ieder niveau aan de wedstrijd deel te nemen.
Wij zien je graag op zaterdag 21 september 2024. Info: www.8uren.nl